Ethiek

In de pers

Signalen



Aanmelden GRATIS nieuwsbrief

Naam:
E-mail:



printen

mailen

Flitsen 1

 

D.J. Bolt

18-10-24

 

Vooraf

 

We hebben het voornemen om regelmatig Flitsen te publiceren. Het gaat dan om relatief korte aanhalingen/citaten uit de pers die te maken hebben met geloof, kerk en leven. Want er gebeurt zó ontzettend veel, ook in 'de gereformeerde wereld'. Het lijkt wel of er een grote beroering is in overtuigingen en opvattingen, en dat veel van de vroegere vastheid van het geloof verdwenen is of aan het verdwijnen is. Heel vaak gaat het daarbij niet om plotsklapse luidruchtige verschuivingen maar om kleine haast sluipende nuanceringen die een afwijking van het christelijk geloof of ethiek betekenen maar wel grote gevolgen hebben.

 

Maar het gaat ons niet alléén daarom. We willen ook positieve signalen opvangen in de christelijke, kerkelijke wereld. Ze kunnen ons bemoedigen, aanvuren, opbouwen, misschien duiden op een keer ten goede.
Uiteraard is ook ons blikveld maar beperkt. Wij kunnen niet alles lezen en verwerken. Maar het zal uit deze serie wel blijken waar we onze ogen op gericht houden. 

 

Waar zinvol of gewenst geven we kort ons commentaar. Kort, want de Flitsen moeten actueel en 'flitsend' blijven. Mocht er aanleiding toe zijn dan gaan we in separate artikelen dieper op zaken in.

 

Van de aanhalingen/citaten geven we altijd de vindplaats en zo mogelijk de auteur. Ons commentaar aan het eind is altijd ingesprongen.

 


 

De Schrift is Gods Woord

De Waarheidsvriend, 10-10-24, dr. R.W. de Koeijer

 

Dr. R.W. Koeijer:

 

'Historisch betrouwbaar is ook wat we lezen begin van de Bijbel. De Schrift presenteert Adam als een historisch persoon. Als we dit niet kunnen geloven op basis van Genesis 1, moeten we antwoord geven op Romeinen 5:12-21. Daar plaatst Paulus de tweede Adam – Christus – tegenover de eerste Adam. Als Christus werkelijk heeft geleefd, dan ook Adam. Als Adam een historisch persoon is, heeft de zondeval werkelijk plaatsgevonden. Dan is Gods opzoekende liefde voor Adam, Abraham, Israël en de wereld echt waar. De historische betrouwbaarheid van de Bijbel heeft dus alles te maken met het wonder dat God ons zondige bestaan echt is binnengekomen.'

 

Daar zeggen we van harte amen op.
Maar het is wel jammer dat even verder in het blad in een interview dr. H. Dijkgraaf - de nieuwe hoofdredacteur van het blad - prof.dr. Gijsbert van den Brink op dit punt niet even aan de tand voelt. Want Van den Brink heeft daar héél andere ideeën over getuige zijn boek En de aarde bracht voort. (2017).
Voor dit moment één citaat:

 

'Van den Brink wil christenen met dit boek helpen ontdekken of en hoe orthodox geloven en evolutie samen kunnen gaan.'

In het boek neemt hij afscheid van de historiciteit van Genesis 1 en 2 en 'vermoedt dat Adam en Eva 'twee mensen waren uit veel neolithische boeren van ruim 10.000 jaar geleden'.

 

De kerk aan de horizon

De Wekker 04-10-24, ds. D.J.T. Hoogenboom

 

We kwamen een opmerkelijk stukje geschiedenis van de christelijke gereformeerde kerken tegen, voor het voetlicht gehaald door ds. Hoogenboom. Het raakt ook ons!

Het gaat om de eerste toogdag na de Tweede Wereldoorlog van christelijke gereformeerde jongeren (augustus 1946). De toogdag wordt in gehouden in Utrecht, de stad waarin ds. Hoogenboom woont. En nu de Dom weer in volle glorie schittert is er een mooie reden om iets uit de historie van deze stad op te halen.

 

In deze Flits gaat het om de hoofdlezing op die dag van ds. J.H. Velema. De titel is: 'De verhouding tot de jeugd van andere kerkformaties'. Velema heeft een enquête uitgezet want

 

'de jongeren blijken nogal geneigd dingen samen te willen doen met de vrijgemaak­ten. Staande op hetzelfde fundament zullen de kerken wel spoedig één worden en sommige jeugdverenigingen zijn daar al mee bezig. Niet heel veel jeugdverenigingen doen concreet dingen samen maar er hangt iets in de lucht.'

 

Ja, zoiets hebben wij afgelopen jaar ook ervaren. Toen eenheid van DGK en GKN haast onafwendbaar naderbij kwam zagen we allerlei gemeenschappelijke activiteiten ontstaan, ook onder jongeren.

Maar zo niet Velema destijds. Hij waarschuwt:

 

'Resumeerend kom ik tot de volgende conclusie: Geen enkele Chr. Geref. J.V. zoeke contact met de Vrijgemaakte jeugd'.  

 

Want

 

'De jeugdverenigingen moeten niet het initiatief nemen, ze moeten dat plaatselijk overlaten aan de kerkenraad en landelijk aan deputaten. Iemand stelt daar een vraag over: 'Moet 1892 ons niet tot voorbeeld zijn? Toen ging alles van boven af, ter­wijl er nu de begeerte is om alles tot in de puntjes te kunnen meemaken?''

Het antwoord: 'Zeer zeker. Een eventuele vereeniging moet niet van boven af opgelegd worden. Maar van onderen op is nog iets anders dan als J.V. en gecombineerd vergaderen!'

 

Nu begrijp ik beter waarom in de zestiger jaren het enthousiaste initiatief van onze vrijgemaakte en de christelijke gereformeerde jeugdverenigingen om samen het een en ander te ondernemen, bv. onze wederzijdse kerkgeschiedenis bestuderen, beperkt bleef tot die ene bijeenkomst in de CGK Barnabaskerk. De Velema was er tegen …
En eerlijk gezegd was ook onze kerkenraad met preses dr. B. Jongeling not amused. 

 

Maar Velema's tijdperk vanaf 1946 lijkt definitief voorbij. Want in deze zelfde De Wekker (04-10-24) troffen we het volgende bericht aan

 

Interkerkelijke jongerenavond

'Als je Christus kent, ontstaat ook het verlangen dat anderen Hem ook leren kennen', aldus ds. A.Th. van Olst. Hij spreekt op DV 18 oktober 2024 op een interkerkelijke jongerenavond die het Interkerkelijk Kenniscentrum (lKC) en Bonisa organiseren samen met Evan­geliestek, Geloofstoerusting, Hervormd jeugdwerk, Hersteld Hervormde Jongeren Organisatie en het Landelijk Contact jeugdwerk.

Het thema van de avond is: 'Heb jij Christus nodig?'. Tijdens de avond zullen ds. W. van Vlastuin en ds. A. Th. van Olst de jongeren vanuit de Bijbel toerusten.

….

Zo!

In Hoogenbooms artikel geeft hij ook het argument waarom vrijgemaakte en christelijke gereformeerde jongeren uit elkaar moeten worden gehouden. De zorg is allereerst: 'de jongeren moeten eerst weten waar ze zelf voor staan'.
Nu niet meer?

Nog iets opmerkelijks.

Het is schrijnend dat blijkbaar in 1946 al door ds. J.H. Velema werd gezegd: 'Staande op hetzelfde fundament zullen de kerken wel spoedig één worden'. Het is er nooit van gekomen. Of ja, het gebeurt nu haast sluipenderwijs via 'samenwerkingsgemeenten'.
Maar dat zou voorman Velema nooit hebben gewild!

 

Wat is waarheid?

Gereformeerde Kerkbode Groningen-Fryslân-Drenthe, 12-10-24, ds. W.L. de Graaff

 

Ds. De Graaff ontwaart het fenomeen van 'settled science' in onze samenleving. Het betekent zoiets als: onweerlegbare feiten of kennis. Voorbeeld: '2 + 2 = 4' kun je duiden als 'settled science'. Geen twijfel daarover.

Er zijn ook heel andere zaken die in onze cultuur als settled science worden beschouwd en feitelijk niet meer ter discussie mogen worden gesteld. De Graaff noemt o.a. als voorbeeld de woke-beweging. Hij constateert dat onder andere op Universiteiten de vrij­heid van denken en onderzoek op dit gebied worden ingeperkt. En dat is 'zorgwekkend', zo oordeelt de predikant.

 

Volgens De Graaff komt dit verschijnsel ook binnen de kerk voor namelijk als er geen vragen gesteld mogen wor­den over een bepaald onderwerp. Bijvoorbeeld

 

'ten aanzien van de vraag of je vanuit de Bijbel ook anders kunt kijken naar het offer van Jezus dan al­leen vanuit het schema van 'verzoening door voldoening''.

 

Ja, want 'vragen móet anders, komen we niet verder, al is het maar een stapje', meent De Graaff. 'De vraag hoeft niet persé te leiden tot andere opvattingen. Soms leidt het tot bevestiging van wat we al meen­den of wisten'.

 

We hebben van prof. dr. J. van Bruggen geleerd dat je altijd vragen mag stellen. Maar dat je vervolgens wel de goede antwoorden moet geven of krijgen! En is dát nu net niet het grote probleem van onze tijd dat we van 'niet meer weters' 'eindeloze zoekers' zijn geworden, relativisten? Zodat we zelfs de diepste kern van het evangelie 'verzoening door voldoening' ter discussie durven stellen?
Trouwens, loopt ds. De Graaff niet erg achter om nu nog die zoektocht te willen starten? Die hebben we die immers al achter de rug met Cruciaal, het beruchte boekje van prof. dr. J.M. Burger e.a.?
We hebben de voorstellingen daarin, als gereformeerden beslist afgewezen als dwaalleer. Maar werkt die nu toch door in de NgK?
 

De schoolpastor

Drachtster Courant, 07-1024, Wopke van der Lei

 

'Leraren en dominees zijn vergelijk­baar. Beiden onderwijzen, beiden zitten in de zorg. Mentoraat of pas­toraat maakt weinig uit. Scholen ontwikkelen zich zoetjesaan tot instellingen voor geestelijke gezond­heidszorg en onder gelovigen zijn ook genoeg rare snuiters te vinden. De schoolpastor, een uitvinding van de zestiger jaren, combineerde . leraar en dominee zelfs tot één functie.'

 

Zo begint deze columnist in onze Drachtster dorpskrant zijn verhaal dat meestal niet veel goeds voorspelt over christenen, laat staan over gereformeerden. En ja hoor:

 

'Eertijds was de godsdienstleraar, meestal een snabbelende domi­nee zonder lesbevoegdheid. Ervaring had hij opgedaan bij het geven van catechisatie, kattenbak zoals zijn onwillige toehoorders dat mis­prijzend noemden. Voor de klas waren deze predikanten weinig succesvol. Ze volgden elkaar dan ook razendsnel op.'

 

Nadat Wopke de nodige, in zijn ogen mislukte, schoolpastors en godsdienstleraren heeft weggezet komt er in 1967 op zijn Ichthus College warempel toch nog iemand waarvan hij een positief getuigenis geeft: ds. Sjoerd de Roest. Wat maakt dat Wopke nu zijn mondhoeken optrekt?

Wel, deze De Roest gaf les volgens 'de modernste beginselen' en deed dat 'fulltime'. Heel anders dan zijn 'kanselmakkers gewoon waren te doen'.

 

Maar hoe dan?

Wel hij bracht zijn pubers in contact met de musical Jezus Christ Superstar (1971), 'de tamelijk pathetische vertolking van de Matthäus-Passion welke rond Pasen ook al door muziekleraar Verkuil grijs werd gedraaid. Deze bood ons de verzamelcassette met zes lp's voor 25 gulden aan'. Ja, daar bezweek puber Wopke natuurlijk voor…

En zo werd 'ons geloofsleven emotio­neel en cognitief vanuit wisselend perspectief gevoed' door pastor en muziekman!, jubelt de columnist.

 

Wij hebben ronkende recensies van dit spektakel destijds gelezen. Geen wonder dat Wopke en zijn medepubers enthousiast werden over deze 'pastors'. Maar wat is er van hun christelijke geloof terecht gekomen …?

Destijds werden wij gewaarschuwd voor dit soort verheidenste evangelie. Wilden ook niet zien hoe het Woord werd misbruikt door een wereld los van God.
 

Verleden tijd allemaal? 

De musical is opgepoetst en draaide (draait?) weer in theaters. Is die misschien in onze tijd wel aanvaardbaar geworden voor christenen? Luister naar een theaterrecensent:

 

'Jeangu Macrooy is als Jezus Christus het serene epicentrum in de storm, maar kan ook moeiteloos de hoge noten halen als hij in Gethsemane God woedend vraagt waarom hij hem heeft uitverkoren. Magtel de Laat speelt een Maria Magdalena die niet alleen prachtig zingt. Ze houdt zich ook staande in een groep die een nieuwe wereld wil, maar nog steeds geleid wordt door uitverkoren mannen. De koning Herodes van Alex Klaasen (en Paul de Leeuw en Paul Groot als alternates) doet denken aan de presentator uit The Hunger Games: een sadist die zich voordoet als flamboyante showmaster. Dat glanslaagje is helemaal weg bij de Pontius Pilatus van Edwin Jonker, die meer vastberaden lijkt dan de twijfelende versies uit eerdere bewerkingen. Met precieze timing geeft hij de bevelen om negenendertig zweepslagen toe te dienen.' (www.theaterkrant.nl)

 

Gewoon afgodische rommel dus!

Overigens, die ds. De Roest deed nog veel meer met zijn leerlingen, zo openbaart Wopke. Dit:

 

'Hij bracht ons in contact met diepden­kers als Marcuse, Banning en Boerwinkel en legde begrippen uit als oecumene, doorbraakgedachte, secularisatie en inclusief denken. Later ging hij ook de islam en aller­lei andere exotische geloven behandelen. () Hij deed het toch maar mooi: in zijn eentje maakte hij van 'godsdienst' een heel ander vak.'

 

Zouden hier niet een belangrijke wortel van secularisatie liggen? Jongeren voeden met onschriftuurlijk denken, valse ideologieën?
En de ouders maar denken dat hun kinderen christelijke onderwezen en opgevoed werden door 'pastors' die toch achter hun naam vdm mochten zetten.
We kunnen niet genoeg aandacht geven aan het echt Bijbels onderwijs op alle niveaus!
  

Kerkverlating (8-slot)

Bewaar het Pand, 03-1024, ds. J.M.J. Kievit

 

De christelijke gereformeerde predikant ds. J.M.J. Kievit heeft een hele serie artikelen geschreven over kerkverlating, 8 is het laatste. Daarin confronteert hij de lezers met een

 

'schrikwek­kende mogelijkheid. Die van kerkverlating. Niet door kerk­leden en voormalige kerkgangers, maar door de Heere van de kerk Zelf. Dat Hij Zelf op enig moment vertrekt en Zijn kerk verlaat.'

 

Dat deze mogelijkheid reëel is laat de predikant met tal van voorbeelden uit de Schrift zien: Psalmen 27, 38, 71 ... Zo haalt hij ook de dichter van Psalm 119 aan, 'met zijn hoge woorden over de heerlijkheid van Gods trouwen waarheid - zelfs híj roept het op enig moment uit: "Verlaat mij niet al te zeer ... "'

God verlaat zijn volk als gevolg van ongehoorzaamheid en onbekeerlijkheid. De profeten waarschuwden er keer op keer tegen. Christus is daar niet minder duidelijk over in zijn brieven aan de gemeenten in Klein-Azië.

 

Ds. Kievit haalt in dit verband iets aan uit een pamflet (1524) van Maarten Luther dat gaat over blokkades van de doorwerking van Gods Woord. Luther bepleitte bij de raadsheren van alle steden in Duitsland vooral voor het oprichten van scholen. Want 'het evangelie kan niet verstaan worden door mensen die niets weten ...'

 

'Koopt, nu de markt voor de deur is. Vergadert, terwijl de zon schijnt en het goed weer is. Gebruikt Gods Woord en Gods genade, nu ze aanwezig zijn. Want dit moet ge weten: Gods Woord en genade is als een voorbijtrekkende plasregen, die niet wederkeert waar hij eenmaal is geweest. Hij is bij de Joden geweest, maar weg is weg, nu hebben ze daar de Turken. En gij Duitsers, moet niet denken dat ge die regenbui ook eeuwig hebben zult, want ondankbaarheid en verachting zullen hem ook bij u niet doen blijven. Daarom, grijpt toe en houdt vast, wie grijpen en houden kan! Luie handen zullen een slecht jaar hebben.'

 

We hebben gezien, aldus de predikant, dat 'in de landen rondom de Middellandse Zee, van Noord-Afrika tot Turkije toe, ooit bloeiende christelijke kerken waren. Maar ten gevolge van onachtzaamheid, dwalingen en conflicten is de plasregen voorbij gegaan. En op veel plaatsen is het werkelijkheid geworden: weg is weg.'

En nu in West-Europa, in Nederland?

 

'De postmoderne cultuur die doordringt in Schriftvisie, pre­diking en gemeentelijke praktijk verslaat haar duizenden. De Heere geve dat het van mij, van mijn gezin, van mijn gemeente, van mijn kerken gelden mag: "Gij hebt kleine kracht en gij hebt Mijn Woord bewaard en hebt Mijn Naam niet verloochend ... ".
Met de opdracht: "Houd dat gij hebt..."

 

Wat kunnen we hier nog aan toevoegen? Het woord 'scholen' trof ons. Zouden wij met elkaar niet héél veel aandacht moeten geven en energie stoppen in het onderwijs van kinderen, jongeren en studenten? Want die postmoderne cultuur beïnvloedt, behalve wat Kievit noemde, ook het onderwijs, van basisschool tot universiteit…

 

De Geest spreekt vandaag

De Waarheidsvriend, 26-09-24, ds. K.M. Teeuw.

 

Ook het lijfblad van de 'Bonders' geeft uitgebracht aandacht aan het nieuwste boek van prof. dr. H. van den Belt, Geestkracht.

Ds. Teeuw wijdt eerst enige aandacht aan twee moderne 'hermeneutisch modellen' die de schrijver kritisch bespreekt: Chicago Statement on Biblical Inerrancy en de 'taalhandelingstheorie' met namen als Kevin J. Vanhoozer en Tom Wright.

Maar 'verrassend' is volgens Teeuw dat Van den Belt vervolgens met een grondig onderbouwd pleidooi komt voor wat hij het 'pneumatologisch funderingsdenken' noemt:

 

'De kerk der eeuwen heeft de Bijbel altijd als principium aanvaardt, dat wil zeggen als uitgangs­punt en bron voor leer en leven. De openbaring bevat realistische kennis van God en de werkelijk­heid buiten onze menselijke geest om, en die valt ons ten deel door het werk van de Geest.

Zeer waar­devol en belangrijk hoe Van den Belt deze klassieke noties onder het stof vandaan haalt en ze vrucht­baar maakt voor onze huidige tijd.'

 

In de laatste hoofdstukken van Geestkracht komen 'hete hangijzers' aan de orde: de vrouw in het ambt, schepping en evolutie en huwelijk en seksualiteit.

Volgens Teeuw blijft de auteur 'ronduit staan voor de klassiek-christelijke visie op huwelijk van man en vrouwen wijst hij seksuele intimiteit bui­ten deze kaders af'. Maar, zo vervolgt hij, over 'de vrouw in het ambt spreekt hij minder mas­sief. Hij pleit voor een 'verscheidenheid in de ambts­theologie', waarbij ook voor vrouwen een be­paalde ruimte kan zijn.'

En, hij blijkt ook het 'oudeaardecreationisme' aan te hangen. Het 'zuchten van de miljoenen jaren oude schepping schrijft hij toe aan de kosmische strijd van de kwade machten'…!

 

Daar moeten we dus het wel over hebben met deze hoogleraar aan de TUA!
Want kan dat: de zes scheppingsdagen van Genesis 1 waarop 'God sprak en het was er' versus een kosmos van miljoenen, miljarden jaren?
En wat voor 'oudeaardecreationisme' hangt Van den Belt aan:

  • Dag-Tijdperk theorie: scheppingsdagen duurden miljoenen jaren.
  • De onderbrekingstheorie: er zit een lange tijd tussen de scheppingsdagen.
  • Progressief creationisme: De Schepper heeft over miljoenen jaren telkens kleine aanpassingen gedaan.

Het wordt tijd om dit boek te lezen.
Kritisch.

 

's Middags de vrijgemaakten, 's avonds de bonders

Stichting Fundament nieuwsbrief oktober 2024

 

De stichting Fundament staat voor veel 'Oost-Europawerk' en stamt uit de tijd van de Koude Oorlog, toen de meeste Landen in Midden- en Oost-Europa vazallen waren van de Sovjet-Unie.  Dat was niet eenvoudig veel moest uiterst geheim blijven. Dat betekende dat de kleinere organisaties niet of nauwelijks van elkaars bestaan op de hoogte waren. Niet hier in Nederland ook niet als ze op reis waren en activiteiten in oosten uitvoerden en soms langs elkaar heen werkten. De nieuwsbrief vertelt daar een aardig voorbeeld van:

 

'Klassiek is de anekdote over een Hongaarse dorpspredikant die 's morgens een delegatie van een plaatselijke Gereformeerde Gemeente ontving, vervolgens 's middags hun vrijgemaakte broeders en zusters verwelkomde, om 's avonds nog de deur te openen voor een groep Gereformeerde-Bonders.'

 

Maar concludeert het blad verheugd:

 

'Die tijd is grotendeels voorbij. Niet alleen omdat vandaag veelal in openheid kan worden gewerkt, maar ook omdat de kerkelijke messen in Nederland minder scherp geslepen worden'.

 

En dus? Dat vermeldt de laatste bladzij van de brief. Statuten van een stichting moeten regelmatig worden aangepast aan (nieuwe) regelgeving en situaties. Daar was aanleiding toe 'want de Gereformeerde Kerken (vrijgemaakt), waarbinnen onze stichting vanouds werkzaam was, zijn samengegaan met de Nederlands ­Gereformeerde Kerken in een nieuw kerkgenootschap: de Neder­landse Gereformeerde Kerken (NGK)'. Dus aanpassen.

 

Maar daar bleef het niet bij want ook werd de mogelijkheid geschapen bestuurs­leden uit 'andere protestants-christelijke kerken' te kunnen aanstellen. Immers, zo argumenteert de voorzitter van Fundament 'zowel in Nederland als ook in Midden- en Oost-Europa werken we steeds meer samen met andere kerkgenootschappen'.

 

In de rij dominostenen van oorspronkelijk gereformeerde organisaties ontstaan in de bloeitijd van de GKv is dus nu ook de organisatie met die prachtige naam en gave werkzaamheden omgevallen.
Welke volgt.

 

‘Erken dan gewoon dat je anders naar de Bijbel bent gaan kijken’

ND 23-05-24, Hilbert Meijer

 

Dat zegt prof. dr. H. van den Belt, o.a. hoogleraar Systematische Theologie aan de TUA.

Want ‘als je denkt dat een totaal andere visie op de toepassing van de Bijbel kan samengaan met een onveranderde visie op het schriftgezag, houd je jezelf voor de gek.’ De Bijbel is meer dan ‘all you need is love’, zegt de hoogleraar.
Hij geeft tien leesregels om de Bijbel te lezen:

  1. De Bijbel is Gods Woord en vraagt om ontzag en ontvankelijkheid.
  2. Je gaat altijd uit van de geestelijke eenheid bij de uitleg van de Bijbel.
  3. Alle bijbelteksten zijn door de Geest beademd en levenwekkend.
  4. Het Nieuwe Testament is leidend voor de christologische uitleg van het Oude Testament.
  5. De Geest heeft de kerk geleid bij het erkennen van de bijbelboeken.
  6. Door de Geest aanvaard je de Bijbel als uitgangspunt voor leer en leven.
  7. De Geest maakt je gevoelig en bescheiden bij de uitleg en de toepassing van de Bijbel
  8. De Geest spreekt ook in de schepping en de geschiedenis maar spreekt daar de Bijbel niet tegen.
  9. De Geest schrijft de wet van God in het hart als norm voor je leven.
  10. Je luistert bij het bijbellezen naar het belijden van eerdere generaties en naar andere christenen in de wereldwijde kerk.

Hoe je bijbelteksten leest en wat dat betekent voor de keuzes die je maakt, daarvoor heeft dr. Van den Belt een nieuwe boek geschreven: Geestspraak[1], bijna 500 pagina’s! Daarin roert hij ook vragen aan die gaan over de positie van de vrouw in de kerk en huwelijk en seksualiteit.

 

Dr. Van den Belt is in mei van dit jaar hoogleraar Systematische Theologie (Dogmatiek) aan de christelijke gereformeerde universiteit in Apeldoorn (TUA) geworden. Daarmee komt hij dus terecht in een diepe strijd rond de vrouw-in-ambt en de aanvaarding van homoseksuele relaties. Hoe staat hij daarin?

Van den Belt 'mist in de discussie de nuance – aan beide kanten'. Het lijkt sterk op wereldse 'polarisatie'. Bovendien 'dé vrouw in hét ambt – dat is nogal massief'.

De professor 'kan er met mijn hoofd niet bij dat in de Nederlandse Gereformeerde Kerken alle ambten zijn opengesteld voor vrouwen en er tegelijk beweerd wordt dat ze de Bijbel niet anders lezen dan voorheen.' Maar dat is de ene kant.
De andere is dat 'de massieve afwijzing in reformatorische kringen hét kenmerk van orthodoxie wordt.’ Dat is ook verkeerd.


Van den Belt ziet twee lijnen in het Nieuwe Testament: 'mannen en vrouwen delen in het werk in Gods Koninkrijk, en tegelijkertijd is er een duidelijk onderscheid: de man als hoofd van de vrouw. Laten we niet doen alsof dat een gepasseerd station is of alleen maar oude cultuur.

Tegelijkertijd kan ik me niet voorstellen dat je op grond van het Nieuwe Testament een bezwaar kunt hebben tegen vrouwelijke diakenen.'

 

Zou het niet aanbeveling verdienen dit boek grondig te gaan bestuderen? Het geeft fundamentele gedachten en opvattingen weer van een protestantse hoogleraar die immers ook 'onze' studenten onderwijst!

 

NOOT

[1] Uitgeverij KokBoekencentrum, Utrecht 2024. 472 blz., € 29,99.